Årlig minnemarkering etter Novemberpogromen i 1938

Vi markerer Novemberpogromen i 1938

Det jødiske samfunn i Trondheim, Jødisk museum Trondheim og Jødisk kulturfestival Trondheim inviterer til vår årlige minnemarkering etter Novemberpogromen i Tyskland i 1938.

Det blir foredrag og samtale om HL-senterets nyeste undersøkelse om holdninger til jøder og muslimer i Norge i 2024, med Claudia Lenz og Jan Heiret. Se lenger ned for utfyllende informasjon om deltakerne.

Elever fra Den internasjonale skolen i Trondheim vil holde appell.

Arrangementet er gratis og åpent for alle.

Hvorfor markerer vi Novemberpogromen?

Natten 9. til 10. november 1938 iverksatte nazistene en omfattende aksjon mot jødene i henholdsvis Tyskland og Østerrike. Bortimot 1200 synagoger ble påtent, plyndret og rasert. Jødiske boliger og forretninger ble ødelagt. Overalt var det knust glass på fortau og i gater. Derfor heter også dette skjebnetunge overfallet på jødene for Krystallnatten. Raseriet ble særlig organisert og iverksatt av SA og SS. Nazistene forsøkte imidlertid å gi inntrykk av at dette var et opprør som følge av et folkelig hat og sinne.
I alt ble 30 000, jødiske menn i hovedsak, arrestert og fengslet. Novemberpogromen var en ytterligere dreining av nazistenes jødehat som senere skulle kulminere med det industrielle massemordet - Holocaust.

Holdningsundersøkelser i 2024 - et varsko!
Bakteppet for undersøkelsene er angrepet på Israel 7. oktober 2023 og den påfølgende krigen i Gaza. Undersøkelsene ønsker å belyse eventuelle holdningsendringer til jøder og muslimer. En tilsvarende undersøkelse om jøder ble gjort i 2022. Foreløpige resultater viser en urovekkende tendens: “Mens vi fra 2011 til 2022 målte en gradvis nedgang i utbredelsen av antisemittisme, har utviklingen nå snudd.” - Forsker Vibeke Moe, som leder arbeidet med undersøkelsen på HL-senteret.

En nazioffiser vandaliserer en jødisk forretning under Novemberpogromen, 1938. I mange byer i Tyskland ble det liggende knust glass i gatene fra knuste butikkvinduer, noe som kunne se ut som krystaller. Denne kvelden har derfor blitt kalt "Krystallnatten". Sannsynligvis fra Fürth, ved Nürnberg. (Wikimedia Commons)

Om deltakerne

Jan Heiret, ble tilsatt som ny direktør for HL-senteret 12. januar 2024. Han er 61 år og har allsidig ledererfaring, blant annet ved Institutt for arkeologi , historie, kultur- og religionsvitenskap ved Universitetet i Bergen. Heiret har hatt en rekke styreverv og tidligere arbeidet som oppdragsforsker ved Rokkansenteret.

Claudia Lenz, professor i samfunnsfag med vekt på forebygging av rasisme og antisemittisme ved MF vitenskapelig høyskole. Hun har særlig gjort forskning innenfor feltet samfunnsfag med vekt på forebygging av rasisme og antisemittisme. Lenz er utdannet filosof og statsviter fra Universitetet i Hamburg. Oppsummert er hennes viktigste arbeids- og forskningsområder: Minnekultur, historiepolitikk og historiebevissthet. Dessuten har hun vært engasjert i temaer som fordommer og gruppefiendtlighet, demokrati og medborgerskap i skolen.