Ny utstilling: Ta meg tilbake

Bakgrunn

I 2022 intervjuet Jødisk museum Trondheim 20 jødiske personer født i Trondheim i perioden 1944-1952. Ta meg tilbake var arbeidstittelen på prosjektet, og også oppfordringen til informantene: Vi ønsket at de skulle ta oss med tilbake til deres barndom og fortelle om sine minner og opplevelser fra oppveksten. Resultatet ble omtrent 40 timer med beretninger, minner, anekdoter og refleksjoner. I denne utstillingen ønsker vi å presentere et lite utvalg av dette rikholdige intervjumaterialet.

De fleste av informantene er barn av jøder som flyktet til Sverige i krigsårene. Et par av informantene er barn av fedre som overlevde lange opphold i Auschwitz. Foreldrene hadde til felles at de kom tilbake til en hverdag i Norge der mange familiemedlemmer og venner var drept. Midt i sorgen skulle de bygge en ny hverdag, og oppfostre en ny generasjon i et samfunn som på mange måter ikke maktet å ta et oppgjør med antisemittismen.

De jødiske barna som vokste opp i etterkrigstiden var vitne til at sorgen fra fortiden eksisterte side om side med den optimismen som freden brakte med seg. Barna så hvordan foreldrene reiste seg og kom seg videre, og de måtte også selv finne ut hvilke deler av den jødiske tradisjonen de ville ta med seg inn i voksenlivet. Gjennom deres personlige skildringer og fortellinger får vi et unikt innblikk i hvordan det jødiske livet i Trondheim utviklet seg i tiden etter krigen. Vi får også et bilde av hvordan det var å være barn på 1950-tallet og 60-tallet, i et land preget av gjenoppbygging og stor fremtidstro.

Utstillingen

I denne utstillingen står informantenes minner og fortellinger i sentrum, illustrert av foto og film fra Jødisk museum Trondheims rikholdige arkiv. Minnene er bearbeidet og tolket med voksenhetens erfaring og overblikk. Dette gjør at de ofte får et nostalgisk preg, men noen minner er også vanskelige og smertefulle. Målet vårt har vært å formidle mangfoldet i erfaringene og samtidig fremheve fellestrekkene. På den måten ønsker vi å løfte frem denne generasjonens unike oppveksthistorier.

Ta meg tilbake er en digital utstilling som består av videoklipp, bilder, lyd og tekst. Du navigerer ved å berøre skjermen. Trykk deg inn på de tre temaene og bla deg gjennom historiene som utfolder seg!

Cheider-møte (religionsskole) i synagogen, 1956. Tilhører Jødisk museum Trondheim

Bidragsytere

Denne utstillingen hadde ikke blitt til uten informantene, som ikke bare lot seg intervjue og delte rikt fra sin minnebank, men også lar oss få vise det frem til publikum. Til dere vil vi rette en stor takk!

Ta meg tilbake er utviklet av Jødisk museum Trondheim i samarbeid med våre gode samarbeidspartnere:

Utstillingsarkitekt: Stein Adler Bernhoft

IT-løsning: Exigo AS

Redigering og teksting av film: Allsidig design AS

Bygg: Byåsen Trevare AS

Trykk: Fagtrykk AS

Tusen takk til Henriette Kahn, Ruth Paltiel, Torunn Herje og Ralph Buchmann for sparring og tilbakemelding i prosessen med å sette sammen utstillingen.

Prosjektleder ved Jødisk museum Trondheim: Agnete Eilertsen

Utstillingen er laget med støtte fra Kulturrådet og Kommunal- og distriktsdepartementet gjennom Handlingsplan mot antisemittisme. Tusen takk!