Sommersesongen på Jødisk museum Trondheim!

Velkommen til sommersesongen 2024!

Denne sommeren har vi mange nye tilbud og spennende nyheter til våre gjester! Sommersesongen har vi nå forlenget, slik at den varer fra begynnelsen av juni helt til slutten av august. I denne artikkelen får du en fullstendig oversikt over hva vi tilbyr denne sommeren, og hvor du kan finne mer informasjon.

Åpningstider i sommersesongen er hverdager kl. 10-16, og søndager kl. 12-16. Lørdager holder vi stengt.

Tilbud denne sommeren

Museumsomvisning

Hver dag vi har åpent tilbyr vi omvisninger på norsk og engelsk, inkludert i inngangsbilletten. Utenfor omvisningstidene vil besøkende også få mulighet til en kort omvisning i synagogen. Våre guider er meget engasjerte innenfor tematikken museet jobber med, og godt erfarne med formidling for ulike typer grupper i liten og stor skala.

Under omvisningene tar vi med besøkende gjennom våre utstillinger "Fra Shtetl til Stiftsstad" og "Hjemme. Borte" samt Europas nordligste synagoge. På en time får du en kort men omfattende innføring i jødisk historie nord for Dovre, med vekt på bl.a innvandringshistorie, arbeidsliv, religiøst liv og andre verdenskrig.

Omvisninger går hverdager kl. 11.30-12.30 (på engelsk), og 13.00-14.00 (på norsk); og søndager 13.15-14.15 (engelsk), og 14.30-15.30 (engelsk).

Familieomvisning: Jakten på arken

Et helt nytt tilbud vi lanserer dette året er familieomvisninger, tilgjengelig for hele familien!

Her kan man ta med seg de minste på en reise tilbake i tid for å finne paktens ark. Barna får løse gåter, lete etter spor og til slutt finne paktens ark. I løpet av skattejakten vil dere lære litt om historien om kong Salomon, paktens ark og de ti bud. I tillegg får dere utforske synagogen i Trondheim.

Familieomvisninger går hver onsdag kl. 10.15, og hver søndag kl. 12.15. Opplegget er inkludert i inngangsbilletten, og passer til familier med barn mellom 4 og 10 år.

Nerbyvandring i Trondheims jødiske kvartal

Vi har utviklet et helt nytt byvandringstilbud, med fokus på historien til Norges kanskje eneste jødiske kvartal: Nerbyen i Trondheim. Hver søndag kan du bli med en av våre kompetente guider på en tur gjennom det jødiske kvartalet, og lære om hvordan og hvorfor akkurat denne bydelen ble helt sentral for jødene i Trondheim. En gang i tiden bodde det mange jødiske familier her, og det lå jødiskeide manufakturforretninger på nesten hvert et gatehjørne. Hvorfor akkurat her? Hva skjedde med det jødiske kvartalet under krigen? Hva er igjen i dag?

Lær om dette og mye mer på Nerbyvandring, som går hver søndag kl. 10.30-11.30. Oppmøte med Carl Adolf Dahl-statuen på Fosenkaia. Billetter og mer info finner du ved å klikke her.

Museumskafé

Hver onsdag og søndag denne sommeren arrangerer vi museumskafé med nydelige kaker og bakst fra det jødiske kjøkken. Kaféen drives av Shofar, den jødiske venneforeningen i Trondheim.

Kaféen er åpen onsdag kl. 10-16 og søndag kl. 12-16, og er inkludert som en del av inngangsbilletten.

Mer informasjon om åpningstider og priser finner du ved å klikke her.